علوم تجربی

آموزش آنلاین علوم تجربی در کلاس مجازی برای اولین بار در کشور

آموزش آنلاین علوم تجربی در کلاس مجازی برای اولین بار در کشور

علوم تجربی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

ذوب و انجماد : وقتی به ماده ی جامد گرما دهیم ، حرکت ذرات آن زیاد می شود ، ربایش بین مولکول های کم می شود تا جایی که می توانند آزادانه روی هم بلغزند و به صورت مایع در آیند در این صورت می گویند ماده ی جامد ذوب شده است  موادی که نقطه ی ذوب پایینی دارند نیروی بین ذرات آن ها ضعیف است و به سادگی به مایع تبدیل می شوند ولی موادی مثل نقره که نقطه ذوب بالایی دارند نیروی جاذبه بین ذرات آن ها بسیار زیاد است  و برای شکستن این نیروی جاذبه به گرمای زیادی احتیاج است مثلا جیوه در دمای معمولی مایع است چون نیروی جاذبه بین ذرات آن بسیار کم است ودر دمای c 39- به جامد تبدیل می شود در مقابل تنگستن که از آن در سا ختمان لامپ ها استفاده می شود نقطه ی ذوبی برابر c 3380 دارد و به سادگی ذوب نمی شود بر عکس اگر مایعی را به اندازه ی کافی  سرد کنیم به جامد تبدیل می شود دمایی که در آن ماده ی مایع به جامد تبدیل می شود نقطه ی انجماد می گویند نقطه ی انجماد با نقطه ی ذوب یکسان است مثلا در مورد آب نقطه ی ذوب و انجماد دمای صفر درجه است نقطه ی ذوب وانجماد هر مایع مقدار معینی است اما بعضی مواد هنگام تبدیل از حالت جامد به مایع کم کم نرم می شوند مثل قیر ،شیشه و کره که وقتی گرم می شوند ابتدا نرم می شوند واز حالت جامد خارج می گردند.

سپس در اثر گرم شدن بیش تر کم کم به طور کامل به حالت مایع در می آیند این گونه مواد نقطه ی ذوب معینی ندارند و اصطلاحا گفته می شود که این مواد ذوب خمیری دارند مثلا شیشه از دمای حدود 300 درجه سلسیوس به تدریج از حالت جامد خارج و نرم می شود ،اگر آرا باز هم گرم کنیم سرانجام به طور کامل مایع وروان می شود

تبخیر و میعان :

در یک ماده ی مایع انرژی تمام ذرات یکسان نیست،‌بعضی از ذرات این ماده در اثر برخورد با یک دیگر تندتر حرکت می کنند و بعضی کندتر. ذراتی که در سطح مایع اند و دارای انرژی زیادتر هستند می توانند فرار کنند و به فضای بالای مایع بروند. این ذرات به صورت گاز در می آیند و به این پدیده فرآیند «تبخیر» می گویند. اگر به مایع گرما دهیم ذرات داخل مایع هم به اندازه ی کافی انرژی پیدا می کنند تا بر نیروی جاذبه ی بین ذرات غلبه کنند. این پدیده را فرآیند «جوشش» می گویند. دمایی که مایع در آن دما شروع به جوشیدن می کند «نقطه ی جوش» می نامند. در این دما هرچه به جسم گرما بدهید فقط باعث می شود تا ذرات مایع به بخار تبدیل شوند و دمای مایع بالاتر نمی رود. مواد مختلف نقطه ی جوش مختلفی دارند، در فشار یک اتمسفر نقطه ی جوش آب C  ْ100 و نقطه ی جوش اتانُل C  ْ 78 است . وقتی فشار محیط تغییر کند نقطه ی جوش تغییر می کند،‌مثلاً در ارتفاعات که فشار هوا کمتر است نقطه ی جوش آب پایین می آید. اگر ذرات بخاری که از سطح مایع فرار کرده اند انرژی خود را از دست بدهند دوباره مایع می شوند،‌به این پدیده «میعان» می گویند.

تصعید و چگالش: بعضی از اجسام مستقیماً از حالت جامد به گاز تبدیل می شوند مثل نفتالین به این پدیده «تصعید» می گویند. فرآیند عکس تصعید، یعنی تبدیل گاز به جامد «چگالش» نام دارد که ممکن است در مورد نفتالین اتفاق افتد.

 

نظرات  (۲)

من یک هفتی ام ولی این مطالب رو به عنوان یک تحقیق متوجه نشدم .ولی درکل مرسی
خیلی خوب بود اما اگر ممکن است در پایان ارجاع دهید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی